powrót do:
Antyrenta planistycznaUwarunkowania prawne zastosowania wycena.com.pl na zlecenie strony
Właściciel nieruchomości ma prawo posługiwania się wartością rynkową nieruchomości dostarczoną przez wycena.com.pl, ponieważ bez względu na to czy wycena nieruchomości sporządzona została na zlecenie gminy, czy też na zlecenie właściciela nieruchomości ma ona w postępowania administracyjnym jednakową moc dowodową. Odszkodowanie (antyrenta planistyczna) może zostać określone przy wykorzystaniu wyceny wykonanej na zamówienie gminy jak i na podstawie wyceny zamówionej przez właściciela nieruchomo������������������������������ci w wycena.com.pl.
Kwestia zastosowania wycen nieruchomości w formie operatów szacunkowych dostarczanych przez strony postępowania administracyjnego była rozstrzygnięta została przez NSA. Zgodnie z wyrokiem Naczelnego Sądu Administracyjnego (I OSK 126/10 – Wyrok NSA z 2010-11-17) w sprawie operatów szacunkowych sporządzanych w postępowaniach przed organami na zlecenie strony:
Wg organu:
„Kwestionowany w odwołaniu operat szacunkowy nie jest opinią biegłego w rozumieniu art. 84 k.p.a., gdyż został sporz��dzony na zlecenie stron. Jego ocena odbywała się na zasadach określonych w art. 75 k.p.a.”
Wg NSA:
„Stanowisko to jest jednak błędne, bowiem operat szacunkowy, niezależnie od tego czy sporz��dzony został na zlecenie organu, czy te�� strony postępowania, ma wszystkie cechy opinii biegłego, o jakiej mowa w art. 84 �� 1 k.p.a., skoro jego sporządzenie wymaga wiadomości specjalnych.”
Wg NSA nie ma opinii „lepszych����� bo sporz��������dzonych na zlecenie organu i „gorszych” „nie-opinii����� „będących jedynie twierdzeniami strony, która dla ich uwiarygodnienia odwołuje się do autorytetu specjalisty”.
Oznacza to, że organ nie ma prawa odrzucić w post��powaniu operatu szacunkowego jedynie dlatego, że został on sporządzony na zlecenie strony. Jeśli strona przedłoży swój dowód w sprawie organ winien ten dowód rozpatrzyć dokładnie tak samo jak opinię w formie operatu szacunkowego sporządzoną przez rzeczoznawcę powołanego przez organ.
Mamy do czynienia z sensowną sytuacją, w której środkami dowodowymi w sprawie kluczowego zagadnienia dysponują obie strony a organ nie może przyjmować tylko „swoich” dowodów z pominięciem dowodów strony.
Szerzej: I OSK 126/10 – Wyrok NSA z 2010-11-17
Oferujemy us��ugę polegającą na określeniu wartości rynkowej nieruchomości gruntowej niezabudowanej dla stanu po uchwaleniu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (MPZP) oraz wartości rynkowej dla stanu przed uchwaleniem MPZP, których różnica podstawę naliczenia tzw. antyrenty planistycznej czyli odszkodowania należnego wła��cicielowi nieruchomości w związku ze spadkiem wartości nieruchomości na skutek uchwalenia lub zmiany MPZP.
- Istota antyrenty planistycznej
- Istotne przepisy prawne
- Stanowisko prezesa UZP w sprawie sporządzania opinii w postępowaniach administracyjnych
powrót do:
Antyrenta planistyczna